Geüpdatet: 29 Juli 2021

Dagaanbiedingen blog

Hoe ontstaat een vitamine B12 tekort?

20 November 2018

Als er gesproken wordt over vitamine B, gaat het in de meeste gevallen over vitamine B12. Veel mensen hebben de vrees dat ze een vitamine B12 tekort hebben. In dit artikel lees je hoe een tekort aan vitamine B12 ontstaat. Daarnaast vind je veel meer nuttige informatie over deze vitamine.

De term vitamine B is eigenlijk een verzamelnaam voor een reeks (acht) in water oplosbare vitamines. Deze vitamines spelen een belangrijke rol in de cellulaire stofwisseling van de mens. Vitamine B11 en B12 zijn het meest bekend. Vitamine B11 kennen we vrijwel niet onder deze naam maar wel als foliumzuur. Vitamine B12 kennen we juist onder deze naam. De naam cobalamine klinkt bij minder mensen bekend in de oren.

Wat is vitamine B12

Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst zoals vlees, vis, eieren en zuivelproducten. Vooral lever bevat zéér veel vitamine B12. Vitamine B12 heeft diverse belangrijke functies in ons lichaam. Deze vitamine speelt immers een rol bij de vorming van rode bloedcellen, heeft invloed op de goede werking van ons zenuwstelsel en is essentieel voor de groei.

Hoe krijgen we voldoende vitamine B12 binnen?

Zoals aangegeven onttrekken we vitamine B12 uit onze voeding. Een gevarieerd en gezond voedingspatroon bevat voor ons ruim voldoende vitamine B12. Zoals aangegeven is vooral vlees een belangrijke bron voor vitamine B12. Daarom lopen vooral veganisten een risico op een tekort aan vitamine B12. Dit kan worden opgevangen door het slikken van voedingssupplementen.

Er zijn voedingssupplementen die B12 bevatten. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 voor volwassenen is 2,8 microgram per dag. Deze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid verschilt echter per situatie en levensfase. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven worden geadviseerd om meer dan 3 microgram vitamine B12 tot zich te nemen. Het kan géén kwaad als een persoon meer vitamine B12 binnenkrijgt dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Hoe ontstaat een vitamine B12 tekort?

Een vitamine B12 tekort komt vooral voor bij mensen boven de 60 jaar, maar kan ook bij jongeren voorkomen. Een verstoorde opname in het maag-darmkanaal is de meest voorkomende oorzaak van een vitamine B12 tekort.

Hoewel vitamine B12 in het laatste deel van de dunne darm wordt opgenomen, wordt een vitamine B12 tekort al veroorzaakt in de maag. Om vitamine B12 vrij te kunnen maken uit de eiwitten van de voeding, is er een combinatie van maagzuur en het enzym pepsine nodig. Bij een beschadiging van het maagslijmvlies, kan het lichaam géén maagzuur of pepsine aanmaken. Vitamine B12 wordt immers gekoppeld aan een intrinsieke factor die een bestanddeel is van het maagzuur, maar geproduceerd wordt in het maagslijmvlies. Als één van de factoren ontbreekt, zal er een tekort ontstaan aan vitamine B12.

Hoe je een tekort aan vitamine B12 zal merken

Een tekort aan vitamine B12 kan vooral leiden tot bloedarmoede en schade aan het zenuwstelsel. Dit is vooral merkbaar door meer vermoeidheid, een verminderde eetlust en regelmatig last hebben van hoofdpijn. Daarnaast kunnen kwalen als tintelende handen en voeten, geheugenproblemen en coördinatiestoornissen een gevolg zijn van een tekort aan vitamine B12.

Bekijk hier een filmpje over vitamine B12 tekort


Top Vitamine B aanbiedingen


Top Vitamine aanbiedingen


Top vitamine C aanbiedingen


Top Vitamine D aanbiedingen


Gerelateerde pagina's