Geüpdatet: 14 Mei 2021

Dagaanbiedingen blog

Hoe kun je een zinktekort herkennen?

20 November 2018

Zink is een mineraal dat van essentieel belang is bij veel lichaamsprocessen. Zink is dan ook een onmisbaar mineraal in het lichaam. Een tekort aan zink is dan ook direct merkbaar. In dit artikel lees je hoe je een zinktekort kunt herkennen. Een tekort aan zink zal het dagelijks functioneren van het lichaam immers zeker beïnvloeden.

Ons lichaam maakt veelvuldig gebruik van zink, maar dit mineraal wordt niet door ons lichaam opgeslagen. Daarom is het belangrijk dat we voldoende zink binnenkrijgen. Dit zal bij een gevarieerd en gezond voedingspatroon nauwelijks een probleem zijn. In dit geval zul je gemiddeld zo’n 10 tot 15 milligram aan zink binnenkrijgen, een hoeveelheid die aansluit bij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zink die een persoon nodig heeft. Zink is immers een mineraal wat veelvuldig te vinden is in voedingsmiddelen als graanproducten, bonen, vlees, vis, noten, zuivel, volkoren en volkoren producten.

Oorzaken van een tekort aan zink

Zink is een belangrijk spoorelement voor je lichaam. Dit mineraal is onder andere essentieel voor de opbouw van eiwitten, de groei en ontwikkeling van lichaamscellen en een goede werking van het immuunsysteem. En tekort aan zink is ook op diverse manieren merkbaar.

Er kunnen diverse oorzaken zijn van een tekort aan zink. De belangrijkste oorzaak is een verkeerd eetpatroon. Diverse voedingsstoffen bevatten veel zink, maar er zijn ook voedings- en genotmiddelen die de opname van zink belemmeren zoals peulvruchten en zemelen, suiker, alcohol en het roken.

Daarnaast is een persoon gevoeliger voor een tekort aan zink als er problemen zijn met de spijsvertering of er sprake is van een zwak maagzuur. Maagzuur helpt immers bij de opname van dit mineraal uit de voeding. Ook het gebruik van de anticonceptiepil en bepaalde medicijnen kunnen van invloed zijn op de opname van zink door het lichaam. Daarnaast spelen factoren als zware arbeid, het intensief beoefenen van sport en het functioneren onder stress een (negatieve) rol op het zink niveau in een lichaam.

Hoe kun je een zinktekort herkennen?

Een zinktekort is op diverse manieren te herkennen. Zink helpt een grote hoeveelheid enzymen in ons lichaam bij het uitvoeren van belangrijke processen. Eén van deze processen is de spijsvertering. Een tekort aan zink zorgt ervoor dat het eten niet goed verwerkt kan worden met als gevolg dat we voedingsstoffen minder goed kunnen opnemen. In dit geval is een zinktekort te herkennen aan misselijkheid, overgeven en diarree. Daarnaast heeft zink een belangrijke rol bij de stofwisseling.

Bij een tekort aan zink zal het lichaam er langer over doen om te herstellen na een zware inspanning. Een langdurige spierpijn of veel blauwe plekken kan duiden op een zinktekort omdat zink bijdraagt aan het herstel van lichaamsweefsel. Een langzame wondgenezing kan hier ook op duiden. Daarnaast is zink ook een belangrijk mineraal bij het herstel van griep of verkoudheid. Op het moment dat je lang last blijft houden van deze kwaaltjes kan dit duiden op een zinktekort.

Zink heeft effect op de ontwikkeling van de reuk- en smaakpapillen. Je smaakperceptie is voor een groot gedeelte afhankelijk van zink. Een zinktekort heb je dus snel in de gaten als je merkt dat er een verandering is in je smaakbeleving van eten of drinken.

Ook het zichtvermogen in het donker is indirect afhankelijk van zink. Als je merkt dat je nachtblind aan het worden bent en steeds meer moeite hebt om te focussen in het donker, kan dit duiden op een tekort aan zink. Nachtblindheid heeft te maken met een tekort aan vitamine A maar in dit geval is er wel een link met zink: het lichaam heeft zink nodig om vitamine A uit lever te kunnen halen.

Zink is een mineraal dat veel effect heeft op de werking van onze hersenen. Een steeds vaker gevoel van onrust of concentratieproblemen kunnen het gevolg zijn van een tekort aan zink. Zink heeft immers een belangrijke rol in het mentaal functioneren en de correcte werking van de neurotransmitters die verantwoordelijk zijn voor de communicatie tussen hersenen en het lichaam. Daarnaast zit er een grote hoeveelheid zink in de hippocampus dat onze cognitieve functies bestuurd. Een depressie kan dus mede veroorzaakt door een tekort aan zink.

Tot slot is een zinktekort te herkennen aan kwalen als haaruitval, witte vlekjes in de nagel, ADD symptomen, onvruchtbaarheid, een lager libido, een laag spermagehalte bij mannen, een piep in de oren, een groeiachterstand bij zuigelingen en andere vertraagde cognitieve ontwikkelingen.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zink

Het is dus belangrijk om voldoende zink binnen te krijgen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassen vrouwen is 7 milligram per dag, voor mannen is dit 9 milligram per dag. De ADH kan per situatie verschillen. Er is vrijwel géén gevaar op een overschot aan zink. Een teveel aan zink wordt via de natuurlijke weg afgescheiden.

Bekijk hier een filmpje over zink


Top Zink aanbiedingen


Top Vitamine aanbiedingen


Top vitamine C aanbiedingen


Top Vitamine D aanbiedingen


Gerelateerde pagina's