Geüpdatet: 24 April 2024

Dagaanbiedingen blog

Waarom puzzelen goed voor je is

02 Januari 2019

“Het maken van puzzels is goede hersengymnastiek”, het is een uitdrukking die je vooral oudere mensen veel hoort zeggen. Deze uitdrukking berust dan ook zeker op waarheid, maar er zijn veel meer reden waarom puzzelen goed voor je is. Het maken van een puzzel is zeker goed om het brein te trainen, maar dezelfde puzzel zorgt er ook voor dat het brein geprikkeld wordt. Het maakt wat emoties in ons los.

Puzzels zijn al een hele lange tijd een begrip in onze samenleving. De eerste legpuzzel is rond 1750 ontstaan. Als vanaf onze geboorte houden we ons bezig met puzzels en eigenlijk houden we ons er het hele leven mee bezig. Er zijn dan ook veel verschillende soorten puzzels, zoals legpuzzels, kleurplaten (voor kinderen én volwassenen), Japanse puzzels, lijnpuzzels, kruiswoordraadsels, woordzoekers en sudoku’s.

Vooral deze laatste soort puzzels zie je erg veel in bijvoorbeeld kranten, brochures en magazines en we nemen er graag de tijd voor om ze op te lossen. In sommige gevallen zijn er leuke prijzen te winnen maar het zijn niet die reizen, die koelkast of die fietsen die ons motiveren om een pen te pakken om de puzzel op te lossen. Die kans is immers toch erg klein. Er speelt echter meer af in ons brein wat ons motiveert.

Wat motiveert ons om een puzzel te maken?

Er zijn mensen die helemaal niets hebben met puzzels en het geduld niet hebben om ze op te lossen. Deze mensen vormen echter wel de grote minderheid. De meeste mensen kunnen de verleiding niet weerstaan om de pen te pakken en er even goed voor te gaan zitten én ook te blijven zitten.

Als eerste speelt hier de factor nieuwsgierigheid een rol. Als we ergens niet direct een antwoord op weten en we zien wel de mogelijkheid om ergens achter te komen, doen we er graag ons best voor. Dit heeft niet alleen betrekking om toch even stiekem uit het raam te kijken wie er bij de buren op bezoek komt, maar ook op het oplossen van een puzzel.

Het gelukshormoon dopamine

Naast de bovenstaande motivatoren voelen we ons gemotiveerd om onze grenzen te verleggen. Ieder mens heeft wat competitiefs in zich, een vorm van gamification. We willen graag onze grenzen verleggen en een puzzel maken die op of (liever) nét even boven ons niveau ligt. Dit geeft ons een vorm van voldoening. We voelen ons voldaan als de puzzel succesvol is afgerond, of we nu de reis, fiets of koelkast winnen of niet. Deze blijdschap maakt een stofje aan in onze hersenen, genaamd dopamine. Dopamine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd en speelt een belangrijke rol in het beloningsysteem van de hersenen.

De hersenen maken dit hormoon soms al aan bij het oplossen van één (lastig) element uit de puzzel, laat staan wat voor fijn gevoel het geeft als de volledige puzzel wordt opgelost. Het winnen van de prijzen is dan ook vaak zelfs een ondergeschikt belang. Het feit dat de niveaus duidelijk staan weergegeven bij de puzzel, versterkt dit proces alleen maar.

Waarom we niet meer kunnen stoppen met het maken van een puzzel

Als je je regelmatig buigt over een puzzel, zul je merken dat het moeite kost om deze weg te leggen en wat anders te gaan doen. Ook dit is een emotie die zich in ons brein afspeelt. Dit wordt ook wel het Zeigarnik effect genoemd (even onthouden voor als deze vraag in een kruiswoordpuzzel terug komt). Dit is een effect in ons brein dat het onvoldane gevoel omschrijft van een taak die nog niet is afgerond. Een niet afgeronde taak geeft ons géén bevrediging. We hebben een sterke drang om die taak (de puzzel) af te maken voordat we aan een andere willen beginnen. Dit omschrijft exact waarom we niet eigenlijk meer kunnen stoppen met het maken van een puzzel als we er eenmaal aan begonnen zijn. Dit heeft overigens niet alleen betrekking op het maken van een puzzel, maar ook op het uitvoeren van een klus of het lezen van een boek.

Overigens zul je wellicht merken dat je steeds sneller gaat werken als je de oplossing van de puzzel in het zicht krijgt. Ook dit is een emotie die in je brein wordt losgemaakt. Deze emotie wordt endowed progress genoemd. Je krijgt nóg meer toewijding voor je taak als je ziet dat deze bijna is afgerond. Dit heeft te maken met de wil om een bevrediging van een afgeronde puzzel te voelen.

Waarom het goed is om puzzels te maken

Het kan helemaal géén kwaad om je een beetje te laten leiden door deze bovenstaande emoties die je gedrag een beetje beïnvloeden. Het maken van puzzels is namelijk ook gewoon goed voor je!

Je kunt het maken van een puzzel zien als uitstekend middel om even uit een druk en gejaagd leven te stappen en even aan iets anders te denken dan de dagelijkse gang van zaken. Je kunt het maken van een puzzel dan ook gerust zien als een vorm van mediteren. Hiermee komen we tot rust en zijn we beter bestand tegen de uitdagingen die ons te wachten staan.

Daarnaast stimuleer je door het maken van een puzzel (in welke vorm dan ook) je vindingrijkheid. Ook dit heeft weer te maken met de hersenen. Door het maken van puzzels motiveer je je creatieve rechter hersenhelft om samen te werken met de capaciteiten om logisch na te kunnen denken van de linkerkant van het brein. Hierdoor word je veel vindingrijker en bouw je aan je innovatieve en probleemoplossende vaardigheden.

Puzzelen is goede hersengymnastiek

Wist je dat je je geheugen verbetert door het maken van een puzzel? Zoals aangegeven worden er verbindingen gelegd tussen de linker- en rechterkant van je hersenen (de analytische- en de vindingrijke zijde). Door deze “samenwerking” ontwikkelt je leervermogen, zul je zaken beter kunnen begrijpen én zul je beter kunnen onthouden, ook buiten het puzzelen om. Daarnaast verbeter je je korte termijn geheugen door het maken van puzzels.

Als er dus gezegd wordt dat: “Het maken van puzzels goede hersengymnastiek is”, klopt dat dus inderdaad. Genoeg reden om een pen te pakken en even een moment vrij te maken om een puzzel te maken.

Bekijk hier hoe puzzels gemaakt worden


Top Puzzel aanbiedingen


Gerelateerde pagina's