Geüpdatet: 12 April 2021

Dagaanbiedingen blog

Wat zijn de symptomen van een vitamine B12 tekort?

20 November 2018

Een vitamine B12 tekort komt voor bij één op de vier mensen boven de zestig jaar oud. Ben jij bekend met de symptomen van een vitamine B12 tekort? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over vitamine B12. Je leest hier over de oorzaak, de symptomen en gevolgen van een vitamine B12 tekort.

Vitamine B12 is samen met vitamine B11 (de vitamine die we vooral kennen als foliumzuur) de meest gebruikte vitamine B soort. De vitamine B lijn kent acht variaties van in water oplosbare vitamines. Vitamine B speelt een voorname rol in de cellulaire stofwisseling van ons lichaam.

Hoe komt het menselijk lichaam aan vitamine B12?

Vitamine B12 wordt ook wel cobalamine genoemd. Deze vitamine wordt niet door het menselijk lichaam aangemaakt, maar wordt onttrokken uit voedsel van dierlijke afkomst. Vitamine B12 zit voornamelijk in vlees, vis, eieren en zuivelproducten. Vooral lever en leverproducten vormen een grote bron aan vitamine B12.

Doordat deze vitamine hoofdzakelijk te vinden is in producten van dierlijke afkomst, lopen vooral veganisten een risico op een tekort aan vitamine B12. Daarnaast komt een tekort aan vitamine B12 vooral voor bij mensen van boven de 60 jaar. Deze groepen worden dan ook geadviseerd om voedingssupplementen die vitamine B12 bevatten te slikken.

Veel mensen denken dat algen en zeewieren ook een bron zijn van vitamine B12. Dit is echter niet het geval. In algen en zeewieren zitten stoffen die veel gelijkenissen hebben met vitamine B12 maar zelfs een negatieve werking hebben op de opname van vitamine B12.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 voor een volwassene is 2,8 microgram per dag. Deze hoeveelheid verschilt echter per situatie. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven worden geadviseerd om respectievelijk 3,2 microgram en 3,8 microgram vitamine B12 per dag te gebruiken.

Opname van cobalamine in het lichaam

Vitamine B12 heeft diverse functies in het menselijk lichaam. Deze vitamine is zeer belangrijk voor ons lichaam. Deze vitamine is belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen, heeft invloed op het functioneren van het zenuwstelsel en is belangrijk in de groei en ontwikkeling van het menselijk lichaam.

Vitamine B12 wordt door het laatste deel van de dunne darm opgenomen. Een probleem in de maag is echter vaak de oorzaak van een tekort aan vitamine B12. In de maag vindt immers de voorbereidende fase plaats voor de opname van deze vitamine. Om vitamine B12 vrij te maken uit de eiwitten van ons voedsel is maagzuur, het enzym pepsine en een intrinsieke factor nodig. De intrinsieke factor is een bestanddeel uit het maagzuur dat gemaakt wordt in het maagslijmvlies. Bij beschadiging aan het maagslijmvlies zal er een vitamine B12 tekort ontstaan. Het lichaam kan immers géén maagzuur, pepsine of de intrinsieke factor aanmaken.

Oorzaken tekort aan vitamine B12

Een tekort aan vitamine B12 kan diverse oorzaken hebben. Naast een voedingspatroon dat niet aansluit op de vitamine B12 behoefte van het lichaam, kunnen ook een bepaalde vorm van bloedarmoede, de Helicobacter pylori bacterie, operatieve ingrepen of een bacteriële overgroei in de dunne darm een oorzaak zijn. Bij ouderen kan een verminderde maagzuurproductie ook een oorzaak zijn.

Wat zijn de symptomen van een vitamine B12 tekort?

Er zijn diverse symptomen die kunnen duiden op een vitamine B12 tekort. Deze symptomen zijn onder te verdelen in neurologische symptomen, psychische symptomen en een reeks andere symptomen.

Bij de neurologische symptomen van een vitamine B12 tekort kan onder andere gedacht worden aan tintelingen in armen of benen, concentratiestoornissen en geheugenproblemen.

Bij psychische symptomen van een vitamine B12 tekort kan onder andere gedacht worden aan depressiviteit, nervositeit, stemmingswisselingen en verwardheid.

Overige symptomen die voor kunnen komen als gevolg van een tekort aan vitamine B12 zijn onder andere spierpijn, krachtsverlies, vermoeidheid, verlies van eetlust, menstruatieklachten, benauwdheid, darmklachten, hoofdpijn en duizeligheid.

Bekijk hier een filmpje over vitamine B12 tekort


Top Vitamine B aanbiedingen


Top Vitamine aanbiedingen


Top vitamine C aanbiedingen


Top Vitamine D aanbiedingen


Gerelateerde pagina's