Geüpdatet: 21 September 2020

Dagaanbiedingen blog

Wat kan je doen om een tekort aan vitamine B te voorkomen?

20 November 2018

Vitamine B speelt een belangrijke rol in ons lichaam. De belangrijkste functie van deze vitamine is het omzetten van energie uit onze voeding. Je zult begrijpen dat vitamine B essentieel is voor een goede gezondheid en je een tekort aan deze vitamines moet voorkomen. Je leest hier wat je kunt doen om een tekort aan vitamine B te voorkomen.

Vitamine B is eigenlijk een gemeenschappelijke noemer voor acht in water oplosbare vitamines. Deze verschillende soorten B vitamines vervullen gezamenlijk een belangrijke rol in het menselijk lichaam. Vitamine B is goed voor ons brein en zenuwstelsel, het zorgt ervoor dat we emotioneel in balans blijven, een goed geheugen hebben en het is bevorderlijk voor een goede werking van onze stofwisseling. Daarnaast is vitamine B een goede voedingsstof voor onze huid, haar en nagels.

Hoe we op een eenvoudige manier aan voldoende vitamine B kunnen komen

Vitamine B speelt een belangrijke rol in ons lichaam, maar wordt niet door ons lichaam zelf aangemaakt. We kunnen gelukkig wél op een eenvoudige manier aan voldoende vitamine B komen. Dit doen we door er een gezond en evenwichtig voedingspatroon op na te houden. Vitamine B zit voornamelijk in dierlijke voeding zoals vlees, vis, eieren en zuivel producten. Daarnaast is er veel vitamine B te vinden in bananen, bonen en rode pepers. Daarbij is gefermenteerde voeding (zoals verse zuurkool) van belang. Deze voeding ondersteunt de darmbacteriën. Dit is belangrijk omdat juist deze darmbacteriën een rol spelen bij het vormen van vitamine B.

Wat kan je doen om een tekort aan vitamine B te voorkomen?/h2>

Het is van groot belang dat we voldoende vitamine B tot ons nemen. Bij een normaal eetpatroon is dit géén probleem. In dat geval krijgen we voldoende vitamine B binnen. Veganisten lopen echter wel een verhoogd risico om onvoldoende vitamine B binnen te krijgen omdat zij géén dierlijke producten gebruiken. Hen wordt aangeraden om vitamine B als voedingssupplement te gebruiken. In een vitamine B complex zit alle vitamine B soorten volgens de juiste verhoudingen.

Ook mensen boven de 60 jaar lopen een risico op een tekort aan vitamine B, en dan met name vitamine B6 (pyridoxine hydrochloride), vitamine B9 of B11 (dat we vooral kennen onder de naam foliumzuur) en vitamine B12. Dit komt omdat de darmen van oudere mensen vaak minder goed in staat zijn om vitamines op te nemen. Daarnaast zijn er situaties waarin het lichaam een wat grotere behoefte heeft aan vitamine B zoals het geval is bij zwangeren, vrouwen die borstvoeding geven (deze groepen wordt aangeraden om foliumzuur te slikken), de anticonceptiepil slikken, mensen die aan hart- en vaatziektes leiden of bestraald worden. Ook in deze gevallen kan een voedingssupplement met vitamine B van zéér grote waarde zijn, hiermee kun je een tekort aan vitamine B, en de gevolgen hiervan, voorkomen. Het is wél verstandig om dit na te vragen aan je behandelende arts als je onder doktersbehandeling bent.

Voorkom een tekort aan B vitamines

Door een gezond voedingspatroon voorkom je een vitamine B tekort. Ongezonde voeding, eenzijdige voeding of te weinig vezels in de voeding zijn de belangrijkste oorzaken van een tekort aan B vitamines. Het beste in deze situatie is natuurlijk om je voedingspatroon aan te passen. Indien dit door omstandigheden niet mogelijk is, kun je ervoor kiezen om voedingssupplementen met vitamine B te gebruiken.

Ook bij twijfel is het goed om hiervoor te kiezen. Het kan géén kwaad als een mens teveel vitamine B binnen krijgt. Vitamine B is immers een vitamine op waterbasis. Een overschot aan deze vitamine zal via de urine het lichaam verlaten. De enige uitzondering hierop is vitamine B6. Pyridoxine hydrochloride heeft de eigenschap dat het zich kan stapelen en hierdoor ernstige neurologische problemen kan veroorzaken aan een menselijk lichaam.

Bij een normaal voedingspatroon zal dit probleem zich niet voordoen. Ook de vitamine B voedingssupplementen zijn samengesteld op basis van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Ook zogenaamde superfoods bevatten zeer veel nuttige vitamine B soorten. Superfoods als bijenpollen en maca poeder zijn daarnaast ook geschikt voor veganisten. Er zijn dus verschillende manieren om een tekort aan vitamine B te voorkomen.

Bekijk hier een filmpje over vitamine B


Top Vitamine B aanbiedingen


Top Vitamine aanbiedingen


Top vitamine C aanbiedingen


Top Vitamine D aanbiedingen


Gerelateerde pagina's