Geüpdatet: 22 Februari 2024

Dagaanbiedingen blog

Heb je vitaminepillen nodig?

24 September 2021

Jouw persoonlijke eet- en levensstijl

Of je vitaminepillen nodig hebt, hangt af van jouw eet- en levensstijl. In principe is het niet nodig om vitaminepillen te slikken en kan het zelfs schadelijk zijn als je teveel vitaminepillen slikt. Of jij vitaminepillen zou moeten slikken en welke dat zijn, hangt dus af van de manier waarop jij eet en leeft.

Vitaminepillen compenseren vet, zoet en zout eten? Helaas niet

Wanneer mensen ongezond leven grijpen ze net iets te vaak naar een potje vitaminepillen met de gedachte dat de inhoud van dat potje hun ongezonde levensstijl wel zullen compenseren. Helaas is dat niet het geval. Als je bijvoorbeeld veel vette, zoute en / of zoete producten tot je neemt en weinig groenten, fruit en vezels is het zaak je hierop te focussen zodat je kunt werken aan een gezond lijf en een gezonde geest. Gevarieerde producten eten, vers eten en niet te veel eten zijn drie pijlers waar je je op kunt focussen om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.

Vitaminepillen belangrijk voor risicogroepen

Echter zijn er natuurlijk groepen mensen waarbij het simpelweg niet mogelijk is om alles binnen te krijgen door de manier waarop ze leven of eten. Als jij er daar één van bent, is het wel van belang vitaminepillen te slikken. Dit worden risicogroepen genoemd. Als jij niet bij één van die risicogroepen hoort, is het noodzaak om niet te pas en te pas hier en daar wat bij te slikken. Dit kan onschuldig lijken, maar dit kan ervoor zorgen dat je op de lange termijn schade oploopt aan onder andere je nieren, hart en bloedvaten en zenuwen.

De risicogroepen waarvoor vitaminepillen belangrijk zijn

Eén van die risicogroepen zijn veganisten en vegetariërs. Voor veganisten en vegetariërs is het van belang om vitamine D en B12 bij te slikken. Vitamine D is noodzakelijk voor gezonde tanden, botten en spieren en een goed werkend immuunsysteem. Vitamine B12 is belangrijk voor gezond bloed en gezonde zenuwen. Daarnaast is het voor jonge kinderen, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, gesluierde vrouwen, mensen die weinig buiten komen, mensen met een getinte huidskleur, vrouwen vanaf 50 jaar, mannen vanaf 70 jaar en bewoners van verzorgings- en verpleegtehuizen ook belangrijk om vitamine D bij te slikken.

Wanneer je als vrouw zwanger wilt raken is het belangrijk om als vitaminepil foliumzuur bij te slikken. Dit is belangrijk om de kans op mogelijke afwijkingen van het kindje zo klein mogelijk te maken. Foliumzuur is namelijk van invloed op de neurale-buisdefecten van het kindje. De neurale buis is bij een kindje dat in de buik zit het begin van het ruggenmerg en de hersenen. De laatste risicogroep zijn baby’s die borstvoeding krijgen. Hiervoor is het van belang dat ze vitamine K in de vorm van vitaminepillen krijgen om voor een goede bloedstolling te zorgen. Als jouw baby geen borstvoeding maar kunstvoeding krijgt is dit niet nodig, gezien vitamine K al aan kunstvoeding wordt toegevoegd.

Beste vitamine aanbiedingen


Gerelateerde pagina's