Geüpdatet: 28 April 2024

Dagaanbiedingen blog

Hoe werkt Risk

28 Oktober 2022

Er zijn veel verschillende manieren om het spel Risk te spelen, maar er zijn enkele basisregels die hetzelfde blijven, hoe je het ook speelt. Als je nieuw bent in het spel, of de regels wilt opfrissen, volgt hier een overzicht van hoe je Risk speelt.

Het eerste wat je moet doen is het bord opzetten. Het Risk bord is verdeeld in zes continenten: Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa, Azië, Afrika en Australië. Elk continent heeft een aantal gebieden; maar niet alle gebieden zijn gelijk. Sommige gebieden zijn meer punten waard dan andere.

Zodra het bord is opgesteld, is het tijd om te kiezen wie er gaat spelen. Elke speler kiest om beurten een kleur leger en plaatst zijn legers op een gebied waarmee hij wil beginnen. Het aantal legers dat elke speler krijgt, hangt af van het aantal spelers: als er vier spelers zijn, krijgt elke speler 35 legers; als er drie spelers zijn, krijgt elke speler 40 legers; als er twee spelers zijn, krijgt elke speler 45 legers.

Nu iedereen zijn legers op het bord heeft geplaatst, is het tijd om te gaan spelen! Het spel wordt gespeeld in beurten; in je beurt kun je drie dingen doen: een ander gebied aanvallen dat grenst aan een van je eigen gebieden; je troepen verplaatsen van een gebied dat je controleert naar een ander aangrenzend gebied; of een van je gebieden versterken door er troepen van een ander gebied dat je controleert naartoe te verplaatsen (je kunt alleen troepen naar een gebied verplaatsen als je er meer dan één leger hebt). Merk op dat je een gebied niet kunt versterken met troepen die net bij een aanval zijn gebruikt.

Bij een aanval op een ander gebied gooien beide spelers met dobbelstenen (het aantal gegooide dobbelstenen hangt af van hoeveel legers elke speler in zijn gebied heeft). De aanvaller gooit altijd eerst; wie het hoogste aantal gooit, wint en verovert het gebied van de andere speler (als de verdediger aan het begin van de strijd meer dan één leger in zijn gebied had, verliest hij een leger voor elk punt dat zijn tegenstander hoger gooide dan hij). De verliezer plaatst vervolgens al zijn resterende legers in dat veroverde gebied. Als beide spelers tijdens een aanval hetzelfde getal gooien, gebeurt er niets en behouden beide spelers hun oorspronkelijke positie.

Zodra iedereen aan de beurt is geweest (of niemand meer acties wil ondernemen), is het tijd voor versterkingen! Alle spelers krijgen extra troepen op basis van hoeveel continenten ze controleren en of ze al dan niet bonuslanden bezetten (er zijn vier bonuslanden op het Risk-bord: Alaska & Canada [Noord-Amerika], IJsland [Europa], Indonesië [Azië], en Madagaskar [Afrika]). Bijvoorbeeld: als Speler 1 Europa en Noord-Amerika controleert (inclusief de bonuslanden Alaska & Canada), dan krijgt Speler 1 in de versterkingsfase 14 extra troepen (9 voor Europa + 5 voor de Noord-Amerikaanse bonussen). Deze extra troepen kunnen tijdens de versterkingsfase overal op de door Speler 1 gecontroleerde continenten worden geplaatst.  Opgemerkt moet worden dat Australië geen bonuslanden bevat; daarom levert het controleren van Australië geen extra troepen op tijdens de versterkingsfase.  Nadat iedereen zijn positie zoveel mogelijk heeft versterkt als hij wil/kan veroorloven, is het nu tijd voor iedereen die aan de beurt is, om opnieuw in actie te komen. En zo herhaalt de cyclus zich totdat iemand uiteindelijk wint. En dat brengt ons bij ....  

Het spel van RISK winnen: er zijn twee manieren om te winnen: alle continenten veroveren OF alle legers van je tegenstanders vernietigen. Als je op enig moment elk gebied op het bord beheerst, win je automatisch, ongeacht hoeveel legers je tegenstanders nog hebben. Evenzo, als je alle legers van je tegenstander vernietigt, kunnen ze niet langer aanvallen of hun gebieden tegen je versterken, waardoor je een vrij schot krijgt op hun onverdedigde continenten, wat zou moeten leiden tot een gemakkelijke overwinning.


Gerelateerde pagina's